Doorgaan naar hoofdcontent

Onbegrepen gedrag Verdediging’ s mechanisme ? ….. jazeker!

Onbegrepen gedrag Verdediging’ s mechanisme ? ….. jazeker!
Werken met mensen met dementie is een keus en werkt het best als je het vanuit je hart doet. 
Je zal je eigen inlevingsvermogen moeten blijven aanspreken en onderzoeken.

Ze begon ineens te slaan!
Hij werd zo boos en balde  zijn vuist!
Kijk nou! Ze schopt me!
Ze spuugde ineens in mijn gezicht!
Ze kneep me ineens in mijn armen!
Hij reed keihard op me in met zijn rollator!

Ik heb ze meegemaakt en nog, verbaasde gezichten maar ook boze collega’s, die vol ongeloof in hun ogen vertelde wat hun was overkomen. Ook ik kreeg ooit een stomp in mijn gezicht van een dame die ik ervan weerhield om over een hek te willen klimmen. Ook al eens  gemene kneep met lange nagels in mijn arm. Omdat het hemd zo nodig uit moest. Dagen was het blauw en herinnerde het aan de situatie met de dame die zich door mij bedreigd voelde.
En ja dat is schrikken!! En tegelijkertijd waren deze ervaringen grote leer momenten voor mij  geweest.

*Als iemand niet uit bed wil? aangespoord wordt eruit te komen.
*Toch met enige druk kleding aan of uit trekken?
*Iemand is angstig/ boos en duwt je weg , toch doorpakken? 
*Met twee mensen de zorg willen geven terwijl iemand niet begrijpt wat ze komen doen? Bedreigend of niet?
Als iemand niet wil douchen?

Op deze momenten is het onbegrepen gedrag toch te begrijpen?
Werken met dementie vereist voortdurende reflectie op je eigen handelen en gedragingen.
Als je even geen ingang hebt en geen idee hoe te handelen, is echt geen schande. 
Ik merk dan weleens schaamte  en heb al veel excuses gehoord in de afgelopen jaren. Het is juist zo fijn om met elkaar te sparren hoe gaan we dat aanpakken.
Ook over je ego heen stappen en je collega de vraag durven stellen”waardoor het hem of haar wel lukt!  
Hier is een wereld in te winnen, echt!
Want ga je zelf eens na of je dit weleens dacht “hoe krijg hij of zij dat wel voor elkaar? Maar juist niet de meest belangrijke vraag durft te stellen!
Het is niet erg als het niet lukt dit is zo menselijk. Vraag het de volgende keer gewoon! Ervaar hoe het jou de volgende keer ook gaat lukken. Een win win toch? Waarom doen of durven mensen dit vaak niet…..
Ik heb me dit vaak afgevraagd. Toen ik net begon te werken met dementie ,weet ik nog goed dat het als falen voelde als als ik een weigering of agressie tegen kwam. Eerst heb je het er niet over maar later wilde ik het weten en stapte op mijn collega’s af om te willen weten wat hun strategische aanpak was bij desbetreffende bewoners. Het heeft me veel gebracht en had goed door dat als je faalt daar alleen maar van kan leren als je dit durft te bespreken. Voor mij een belangrijke les die ik iedereen die met dementie werkt van harte aanraad. Je wordt er sterker en professioneler door.


Bij weerstand ontstaat gedrag.
Als iemand niet wil of het niet begrijpt, is het van belang ten eerste dit te respecteren.
De actie die dan volgt is geduld en creatief denken en je inlevingsvermogen activeren.
De kunst van het afleiden inzetten.
En soms gewoon even weggaan, vervolgens met liefde je nieuwe strategie in zetten omdat je weet dat het om Dementie gaat.

En heel soms is doorpakken weleens nodig dat weet ik ook maar reken dan ook op dit vooral ontstane begrijpelijk gedrag om dan rustig te blijven zonder geïrriteerd te raken omdat je weet hoe het werkt in het brein bij dementie.
Daarna is het van grote zorg de band weer zo snel mogelijk te herstellen zodat het gevoel van veiligheid en warmte weer rust kan brengen.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Wat als je wereld er één is, met Dementie om je heen.

‘Wie heeft mij hier gebracht?’ Vraagt een nieuwe bewoonster op een dwingende toon. ‘Ik blijf hier geen moment langer! Wat denken jullie wel niet, stelletje malloten!’ De hardheid van iemand met decorumverlies (soms bijkomend symptoom van dementie) wordt als ongeremd gedrag gezien en is best intensief voor medebewoners, familie en zorgmedewerkers. Ik hoor hier niet thuis Deze moeilijke momenten zijn soms hartverscheurend om aan te horen en hoe ik ook reageer; bij deze mevrouw helpt even helemaal niks. Ik laat het over mij heenkomen en probeer mee te gaan in haar verontwaardiging en boosheid en probeer haar naar een rustige plek te begeleiden. We komen onderweg een mevrouw tegen met een gevorderd stadium van dementie. Onze nieuwe bewoonster neemt geen blad voor de mond en roept: ‘kijk dan dit ziet er toch niet uit! Daar moet een dokter voor komen en een eind aan maken!’ Een medebewoonster die het hoort zegt tegen haar: ‘maar dat kunt u toch niet zeggen! En bovendien praat eens wat zachte

Pijn,

  Ik zie haar als ik binnen kom en mijn dienst begint.  Beteuterd en bijna verdrietig kijkt ze voor zich uit. Als ik goede middag zeg tegen iedereen raken onze ogen elkaar. Ik zwaai en lach mijn blije lach naar haar. Haar ogen lichten even op. Ik loop naar haar toe en zeg hai en noem haar naam. Ze zegt “dag lieverd”  Als ik haar vraag hoe gaat het met je? Kijkt ze me serieus aan en zegt “ik ga naar huis! Ik ga naar mijn moeder als die er nog is. Bah waarom ben ik toch hier? Ik ga vandaag echt naar huis. Dat moet toch kunnen? Ik sluit haar in mijn armen. De lieve schat…. Ik zeg haar dat ik het begrijp ze kijkt me aan, ga je met me mee? Dat lijkt me gezellig zeg ik.  Maar ik ben net binnen en heb wel zin in een warme chocolademelk, haar gezicht veranderd “oh das ook wel lekker, je had het vast koud buiten vraagt ze bezorgd. Wil jij ook? “Mag dat! Ja tuurlijk zeg ik, ga lekker zitten wil je er ook slagroom op. Haar ogen worden klein en lachen het uit “oh ja lekker!  Later kom ik met de tw

Meisje van 56…..

Meisje van 56 kijkend in een kastanjeboom met al zijn frisse net uitgerolde groene bladeren. De witte kaarsen mooi oplichtend in de zon . De blauwe lucht met witte watten wolkjes maken het beeld af. Het brengt me terug naar dat meisje. Dat meisje dat goed kon knikkeren en met haar hakken de mooiste potjes kon draaien in het zwarte zand onder de schaduw van de kastanje boom in het paadje naast ons huis. Dat ik mn nieuwe schoenen aan had was ik even vergeten en mn vrij lichte broek zag rond de billen zwart van het zitten achter knikker pot in het  zand. Daar herinnerde mijn moeder me wel aan als ik thuis kwam.  Vorige week keek ik tijdens het sporten weer in zo’n prachtige kruin. De kastanjeboom en  z’n witte kaarsen het voelt voor mij altijd vertrouwt als ik ze zie. Als ik ziek was keek ik liggend vanaf de bank door de donkere takken naar het groene licht van de bladeren. De kaarsen kregen allemaal kleine balletjes die beloofde mooie donker mahonie kleurige kastanjes te worden. Veel te

Het mooie en bijzondere is…

Het mooie en bijzondere is…. Mensen met dementie leven in het moment. Meegaan in dat moment, maakt de medemenselijke verbinding. Meegaan met emoties, meegaan in verwondering meegaan in de beleving van het nu. Het gevoel dat je gezien, gehoord en begrepen wordt maakt dat je vanuit vertrouwen samen kan genieten van de momenten van de dag….. Ook kun je zelf deze gezamenlijke  momenten organiseren. Maak gewone momenten bijzonder.  Er ontstaan zulke mooie momenten… Bijvoorbeeld in smaak beleving door samen iets lekkers te eten.  wegdromen in geliefde muziek. Wandelen door favoriete jaargetijde,door herfst bladeren stiefelen. Sneeuw onder je voeten horen kraken. Heerlijk zitten met je gezicht in het voorjaarszonnetje of een wijntje buiten op een zomeravond. Samen lachen om de koolmeesjes die bungelen aan het pinda netje. Sta even stil bij een mooie boom of bloem. Gieren om toon Hermans en Laurel en Hardy Geluk heeft niet veel nodig, even samen in dat moment van zijn hoe mooi  Juist de gewone

Ik vergeet de dagen waarin ik leef

Door mooie en noodzakelijke gesprekken met deze lieve vrouw getroffen door Alzheimer, heb ik haar leren kennen. Ik heb geprobeerd haar wensen over welzijn en wat voor haar belangrijk is om te zetten in woorden.  Zij die overgeleverd is aan de zorg omdat door dementie haar hersenen beschadigd zijn en  zij niet meer voor zichzelf kon zorgen… Aan mij kun je gelijk zien in welke bui ik ben, ook horen trouwens. Neem me serieus. en vraag alsjeblieft even hoe het gaat , maar niet waar iedereen bij is. daar heb ik moeite mee en zal mijn antwoord steevast zijn dat alles oké is.  Als ik vrolijk ben dan kun je daar niet om heen, ik praat wat luid en durf alles te zeggen wat ik denk. Het wordt me niet altijd in dank afgenomen.  Ik hou van gezelligheid en een fijn gesprek, vooral als ik soms even Mijn hart moet luchten met mijn rot ziekte. Alzheimer ja dat heb ik en af en toe even praten met iemand die ik kan vertrouwen helpt me. Het valt me soms zwaar.  Ik kijk graag tv en heb hem veel aanstaan, m