Doorgaan naar hoofdcontent

Ach dat deed me weer aan vroeger denken.


Hieronder heb ik vanuit een bewoner geschreven. Een Amsterdammer met zijn mond niet op de verkeerde plek zoals ze dat vaak zeggen. Een man die wat op zichzelf is en af en toe seksuele uitingen heeft naar vrouwelijke collega’s. Die dit vaak lastig vinden om mee om te gaan. Maar als je oprecht aandacht schenkt en nieuwsgierig bent naar zijn leven en waar hij van houd komen er mooie verhalen. Dit moet wel gestimuleerd en dat lukt soms als je reminiscentie inzet, zoals ik na zijn verhaal beschrijf
.

Ik hou van.lekker eten en koffie met een  sigaretje 
En op gezette tijden m'n borreltje dan geniet ik optimaal.
Ik Houd alles van een afstandje in de gaten zeg niet zoveel,maar ik hoor alle verhalen aan. Ik vind alles niet zo interessant wat de dames aan hun  tafel allemaal te vertellen hebben, maar ik voel wel dat ik er bij hoor en dat is prettig.
ik hou van muziek en plaatjes draaien. 
Zo fijn als ze er één voor me opzetten. Ik had eerder zelf een platenspeler ik draaide graag mooie muziek.
Het lukt me nu zelf niet meer goed.

Er werd me laatst gevraagd naar mijn lieveling’ s muziek. Nou dat vond ik dus best lastig om te bedenken maar gelukkig kwam ik er op. La traviata! En ja hoor ze liet het me horen daarna kwam ik op muziek die ik vroeger veel hoorde. Orgel muziek ja van zo een loop orgel. Kan dat ook vroeg ik haar?
 Ik kreeg de koptelefoon weer  op en ja verdomd “orgelmuziek! En ik zag op een schermpje van zo een nieuw telefoontje het orgel spelen, geweldig!! Het was de orgel van toen!
Ach en dat deed me weer aan vroeger denken toen ik nog een kleine jongen was.
Ik woonde namelijk naast de orgelman het was onze buurman! De arabier in Amsterdam dat was de naam van dat orgel!
mooie verhalen kwamen er in me op en begon de verhalen te vertellen.

Ik ben trouwens dol op mijn  poes “poes”  en zij mag alles!  ik ben gek met katten.
Ik hou ook van vrouwelijk schoon. 
En flap er soms van alles uit , neem het me maar niet kwalijk, maar ik mis het intieme enorm. Denk je eens in hoe lang dat intieme spel voor mij geleden is maar ja alles gaat voorbij, maar moeilijk is dat wel.
 Met gezellige en oprechte aandacht.
‎neem ik zeker genoegen en ben ik best een gezellige kerel.
 Maar dan wel echt oprecht!  Opgezegde woorden vind ik flauwekul dus wees alsjeblieft eerlijk en wees  je zelf tegen mij en zeg wat je zeggen wilt. Aan zoetsappigheid heb ik een broertje dood. Ook betweterigheid maakt me knorrig zodat ik er rare dingen uit kan gooien, dus neem me serieus! En geef  me eens spontaan een borrel dan zul je me zien stralen!

 

Met Reminicentie* benadering heb ik een mooie herinnering kunnen geven aan deze lieve bewoner.
Doormiddel van een koptelefoon en een gesprek met dhr in een gezellige sfeer en natuurlijk dhr zijn favoriete borrel!

Ik vroeg wat zijn favoriete muziek is en welke muziek meneer nog weer eens graag zou willen horen. Het is best een lastige vraag voor iemand met dementie , en het duurde even voor er een antwoord op mijn vraag kwam , ik snap je niet helemaal , nou zei ik houd u bijvoorbeeld van andere Hazes?  Nee! Riep dhr gelijk hou op zeg!! ik verwachte natuurlijk wel dit antwoord gezien de platen die we weleens samen draaiden. Dhr riep ineens “La traviata! Het kwam er in een keer uit deze zat niet bij de platen stapel. Ik zocht het op mijn telefoon en zette de koptelefoon op zijn hoofd.
Prachtig die reactie en zijn meebewegende armen.
daarna bracht het iets op gang en kwamen er meer herinneringen. zo kwam deze meneer even later op orgelmuziek, Orgelmuziek? Zei ik. Oke ik ga het voor u opzoeken op mijn telefoon. Ik zocht op YouTube orgelmuziek. Ik zet te koptelefoon weer bij dhr op zijn hoofd en speelde het filmpje af. 

Er begonnen twee ogen te glunderen en er kwam een big smile op zijn lieve rimpelige gezicht en stak enthousiast zijn duim omhoog! En riep heel hard “De arabier”! Alle dames keken wat verschrikt onze kant op.
Ik genoot van zijn enthousiaste reactie.
Toen het filmpje was afgelopen kwam er vervolgens een heel mooi gesprek op gang. 
Dhr vertelde als kind naast de orgelman te hebben gewoond en altijd ging luisteren. Dhr straalde helemaal en ik met hem mee . Ach wat doet me dit weer aan vroeger denken! Het is zo mooi om te zien wat herinneringen met iemand doet. En dat je dat voor iemand kan terug halen.

Toen ik later dhr zijn dochter vertelde dat ik dhr zijn favoriete orgelmuziek had laten horen. 
En wat het met haar vader deed.
Was zij erg verrast, en vertelde niet te hebben geweten dat haar vader daar van hield. 
Ik kon haar uitleggen dat dit waarschijnlijk komt omdat dhr door zijn dementie weer terug gaat in zijn jongere jaren. Die plaatjes en herinneringen kunnen weer binnen komen Doormiddel van reminiscentie.
Ze vond het erg bijzonder. Vervolgens hadden zij ook weer een mooi onderwerp om over te praten.


Deze momenten die je later als de dementie verslechterd in kan zetten om iemand uit een boze , verdrietige of onrustige bui te halen. Probeer de orgelmuziek en wie weet draait een stemming om, het zou zomaar heel goed kunnen. Maar voor je het inzet het belangrijkste niet vergeten en dat is een luisterend oor bieden en oprecht meevoelen in de boosheid of welke emotie dan ook, dan voelt iemand zich gehoord zo kun je een opening creëren en eventueel in het gesprek over Amsterdam beginnen, hoe mooi het er is en dat je het geluid van de orgel dan altijd zo mooi vind . De vraag stellen, hoe heet dat orgel ook weer? U komt toch uit Amsterdam?
Nou je raad al wat er kan komen, zo kan je het gemoed van iemand sturen en zal de negatieve emotie omdraaien tot een positief gevoel en een fijn samenzijn.


*Reminiscentie 
Het bewust ophalen van herinneringen Doormiddel van muziek, plaatjes of geuren.




Reacties

Populaire posts van deze blog

Wat als je wereld er één is, met Dementie om je heen.

‘Wie heeft mij hier gebracht?’ Vraagt een nieuwe bewoonster op een dwingende toon. ‘Ik blijf hier geen moment langer! Wat denken jullie wel niet, stelletje malloten!’ De hardheid van iemand met decorumverlies (soms bijkomend symptoom van dementie) wordt als ongeremd gedrag gezien en is best intensief voor medebewoners, familie en zorgmedewerkers. Ik hoor hier niet thuis Deze moeilijke momenten zijn soms hartverscheurend om aan te horen en hoe ik ook reageer; bij deze mevrouw helpt even helemaal niks. Ik laat het over mij heenkomen en probeer mee te gaan in haar verontwaardiging en boosheid en probeer haar naar een rustige plek te begeleiden. We komen onderweg een mevrouw tegen met een gevorderd stadium van dementie. Onze nieuwe bewoonster neemt geen blad voor de mond en roept: ‘kijk dan dit ziet er toch niet uit! Daar moet een dokter voor komen en een eind aan maken!’ Een medebewoonster die het hoort zegt tegen haar: ‘maar dat kunt u toch niet zeggen! En bovendien praat eens wat zachte

Pijn,

  Ik zie haar als ik binnen kom en mijn dienst begint.  Beteuterd en bijna verdrietig kijkt ze voor zich uit. Als ik goede middag zeg tegen iedereen raken onze ogen elkaar. Ik zwaai en lach mijn blije lach naar haar. Haar ogen lichten even op. Ik loop naar haar toe en zeg hai en noem haar naam. Ze zegt “dag lieverd”  Als ik haar vraag hoe gaat het met je? Kijkt ze me serieus aan en zegt “ik ga naar huis! Ik ga naar mijn moeder als die er nog is. Bah waarom ben ik toch hier? Ik ga vandaag echt naar huis. Dat moet toch kunnen? Ik sluit haar in mijn armen. De lieve schat…. Ik zeg haar dat ik het begrijp ze kijkt me aan, ga je met me mee? Dat lijkt me gezellig zeg ik.  Maar ik ben net binnen en heb wel zin in een warme chocolademelk, haar gezicht veranderd “oh das ook wel lekker, je had het vast koud buiten vraagt ze bezorgd. Wil jij ook? “Mag dat! Ja tuurlijk zeg ik, ga lekker zitten wil je er ook slagroom op. Haar ogen worden klein en lachen het uit “oh ja lekker!  Later kom ik met de tw

Meisje van 56…..

Meisje van 56 kijkend in een kastanjeboom met al zijn frisse net uitgerolde groene bladeren. De witte kaarsen mooi oplichtend in de zon . De blauwe lucht met witte watten wolkjes maken het beeld af. Het brengt me terug naar dat meisje. Dat meisje dat goed kon knikkeren en met haar hakken de mooiste potjes kon draaien in het zwarte zand onder de schaduw van de kastanje boom in het paadje naast ons huis. Dat ik mn nieuwe schoenen aan had was ik even vergeten en mn vrij lichte broek zag rond de billen zwart van het zitten achter knikker pot in het  zand. Daar herinnerde mijn moeder me wel aan als ik thuis kwam.  Vorige week keek ik tijdens het sporten weer in zo’n prachtige kruin. De kastanjeboom en  z’n witte kaarsen het voelt voor mij altijd vertrouwt als ik ze zie. Als ik ziek was keek ik liggend vanaf de bank door de donkere takken naar het groene licht van de bladeren. De kaarsen kregen allemaal kleine balletjes die beloofde mooie donker mahonie kleurige kastanjes te worden. Veel te

Het mooie en bijzondere is…

Het mooie en bijzondere is…. Mensen met dementie leven in het moment. Meegaan in dat moment, maakt de medemenselijke verbinding. Meegaan met emoties, meegaan in verwondering meegaan in de beleving van het nu. Het gevoel dat je gezien, gehoord en begrepen wordt maakt dat je vanuit vertrouwen samen kan genieten van de momenten van de dag….. Ook kun je zelf deze gezamenlijke  momenten organiseren. Maak gewone momenten bijzonder.  Er ontstaan zulke mooie momenten… Bijvoorbeeld in smaak beleving door samen iets lekkers te eten.  wegdromen in geliefde muziek. Wandelen door favoriete jaargetijde,door herfst bladeren stiefelen. Sneeuw onder je voeten horen kraken. Heerlijk zitten met je gezicht in het voorjaarszonnetje of een wijntje buiten op een zomeravond. Samen lachen om de koolmeesjes die bungelen aan het pinda netje. Sta even stil bij een mooie boom of bloem. Gieren om toon Hermans en Laurel en Hardy Geluk heeft niet veel nodig, even samen in dat moment van zijn hoe mooi  Juist de gewone

Ik vergeet de dagen waarin ik leef

Door mooie en noodzakelijke gesprekken met deze lieve vrouw getroffen door Alzheimer, heb ik haar leren kennen. Ik heb geprobeerd haar wensen over welzijn en wat voor haar belangrijk is om te zetten in woorden.  Zij die overgeleverd is aan de zorg omdat door dementie haar hersenen beschadigd zijn en  zij niet meer voor zichzelf kon zorgen… Aan mij kun je gelijk zien in welke bui ik ben, ook horen trouwens. Neem me serieus. en vraag alsjeblieft even hoe het gaat , maar niet waar iedereen bij is. daar heb ik moeite mee en zal mijn antwoord steevast zijn dat alles oké is.  Als ik vrolijk ben dan kun je daar niet om heen, ik praat wat luid en durf alles te zeggen wat ik denk. Het wordt me niet altijd in dank afgenomen.  Ik hou van gezelligheid en een fijn gesprek, vooral als ik soms even Mijn hart moet luchten met mijn rot ziekte. Alzheimer ja dat heb ik en af en toe even praten met iemand die ik kan vertrouwen helpt me. Het valt me soms zwaar.  Ik kijk graag tv en heb hem veel aanstaan, m