Doorgaan naar hoofdcontent

Wat een mooi verhaal & elkaar helpen in de nood...


Na een fijne warme maaltijd op de zaterdag avond gevolgd door een gezamenlijke vragen spel over spreekwoorden. Komen de mooiste verhalen naar boven. Ik ben ondertussen de borden geruisloos aan het voorspoelen. Om zo min mogelijk ongewenste prikkels te veroorzaken. De bewoners zitten in een grote kring aan één tafel  bij elkaar. Mijn collega stelt de vragen enthousiast en duidelijk en iedereen krijgt een vraag of een spreekwoord voorgelegd. Zij stelt de vragen zo af, dat elke bewoner een antwoord kan geven en zich in zijn / haar kracht voelt. Het is zo mooi om te zien hoe iedereen meedoet en het gevoel van Samen ervaart.

Ik geniet van dit schouwspel en de prachtige verhalen die daar op volgen. Vanavond hebben we de tv niet nodig voor vermaak. Alleen één dame die na haar avond wandeling even het nieuws wil zien.
Toen het vragenspel was afgelopen bedankte iedereen elkaar voor de gezellige avond en een aantal bewoners werden  begeleid die wilden gaan slapen. Een paar wilde toch nog heel even tv kijken.
Een mevrouw in de rolstoel bleef alleen achter aan tafel ze woont net een paar weken bij ons. Ik draai haar rolstoel om, zodat we elkaar aan kunnen kijken. Ondertussen ga ik rustig door met de vaat.
ze vertelt me dat het heel goed voor haar is om zulke vragen spelletjes te blijven doen. Ik vind dat juist  heel goed! zo blijf ik bij de tijd. Zij is geboren in 1928 en is nu 93 ze vertelt graag over haar leven. 

Ik heb op de mulo gezeten, vervolgd zij haar verhaal. Dit verhaal ken ik ondertussen al aardig goed maar luister geduldig voor de zoveelste keer haar herinnering. Dan komt er een verhaal achteraan  die ik nog niet ken.
Deze mevrouw komt regelmatig bij een herinnering in oorlogstijd uit. Zo vertelde ze mij dat zij in de oorlog op klompen moest lopen ze was in de groei en haar schoenen werden snel te klein.  Schoenen waren er niet legde ze me uit. Want zij had voor een meisje grote voeten  en haar maat was niet voor haar beschikbaar. En vertelde mij hoe vervelend zij dit vond als tienermeisje.

Zij kwam net na de oorlog terecht op een kantoor die blij waren met haar omdat zij engels sprak dit had zij op de mulo geleerd.en was best bijzonder. Een Engelse  collega vroeg waarom zij alleen maar op klompen liep. Zij vertelde dat haar maat schoenen nog steeds niet te krijgen waren waarop de hij wilde weten welke maat ze nodig had. Nou toen heb ik mijn voeten op een stuk papier met potlood omgetrokken verteld ze me. Want mijn exacte maat wist ik natuurlijk niet. De Engelse collega beloofde haar om de papieren maat op te sturen naar zijn vrouw in Engeland om daar schoen voor haar te vinden. Hoe vind je dat! Riep ze uit.

Haar hele gezicht stond op blij en haar ogen leken vreugde kraaltjes.  En toen heeft u ze opgestuurd gekregen? vroeg ik nieuwsgierig. Ja en dat was geweldig! Ik kreeg kippenvel op mijn armen van het verhaal en haar intense blijheid. Wat geweldig lief van deze dame en ik vertel haar  dat ik gewoon kippenvel krijg van dit mooie gebaar. Ach, zei ze ik ook! 
En we lieten elkaar de haartjes zien die overeind stonden op onze onderarmen. En weet je wat ik toen gedaan heb? Nou vertel! zeg ik terwijl ik ondertussen de laatste paar wijnglazen met de hand afwas en één en al oor ben. Ze vertelt verder,
Wij hadden kennis aan mensen met mooie stoffen daar hebben we toen een mooie lap uitgezocht en gekocht en deze hebben wij haar opgestuurd zodat zij er een nieuwe jurk van kon maken. Later hebben we nog een foto opgestuurd gekregen met de zelf gemaakte jurk mooi he? Nou zegt u dat wel wat een mooie herinnering is dat voor u en een mooi voorbeeld van elkaar helpen in de nood! 
Een prachtig verhaal die ik met plezier nog vele malen voorbij zal horen komen.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Je waardevol voelen met dementie

Bij dementie houd het leven niet op het gaat door of je wilt of niet. Om zinvol te blijven leven met dementie heb je de belangrijke anderen nodig. Extra aandacht en kennis  in de begin fase is van groot belang. Iedereen die te maken krijgt met dementie zal merken dat mensen met dementie soms het gevoel hebben ik kan niks meer.  “ik doe er niet meer toe” Zij merken dat kleine handelingen niet meer lukken.en kunnen boos en snel geërgerd reageren op momenten door de dag heen. Dit komt vaak doordat er goed bedoeld veel uit handen wordt genomen. Dat is natuurlijk logisch omdat veel zaken niet meer vanzelf gaan of zelf zullen lukken . Eigenlijk loop je steeds tegen de lamp. Dan is de belangrijke ander die hierin kan ondersteunen heel waardevol. Want het  blijft heel belangrijk om momenten te creëren die wel goed lukken.  Blijf positief stimuleren in wat goed gaat al is het klein. Door bijvoorbeeld routine in te bouwen in de dagelijkse  handelingen en kunnen er terug kerende handelingen weer

Geduld is een schone zaak…

Even snel, zit er vaak niet in en vergt vooruitzien,  observeren,  inleven en creatief meebewegen. Het is al bijna zes uur en het eten is zo goed als klaar. De tafels zijn nog niet gedekt en de bewoners zitten verdeeld aan de tafels in de woonkeuken. De stagiaire Lieke (fictief) begint met het ontruimen van de tafels de collega die gekookt heeft geeft nogmaals aan dat het eten klaar is en we nu echt de tafels moeten gaan dekken. Ze vraagt is er al iemand die de bewoners van boven aan het halen is ? Ja merk ik op.  Lieke begint een wat gehaast de tafels te ontruimen. Een mw. die aan het lezen is en wat tekenspullen om zich heen heeft liggen word gevraagd door Lieke, zal ik het even opruimen? En begint al de tekenspullen op te pakken maar ze laat Lieke weten Blijf eraf! Dit is van mij en ik ruim dit zelf op!   Maar we gaan zo eten zegt lieke wat beduusd , dus geef maar dan kan ik de tafel dekken voor het eten? Met twee handen beschermd zij haar spulletjes en zegt nogmaals nee afblijven

Verborgen ik, dat ben ik ( schuifelend onderweg)

Haar achteruitgang raakt me Tegelijkertijd weet ik dat zij er zelf geen weet meer van heeft. Haar boven brein is volledig vervaagt dus het geheugen en het denkende brein werken niet meer. Het onderbrein (ook wel het emotionele brein genoemd) is overgebleven.   Zie onder mijn blog de mooie uitleg over het brein met dementie, van Anneke van der plaats Zij leeft in het hier en nu zonder idee van tijd en geen idee waar zij zich bevind. Het hier en nu wordt afgewisseld met angst, blijdschap, boosheid en    bedroefdheid. Herkenning die ik zie en voel is er nog steeds, maar het wordt troebel. Ik heb haar leren kennen toen zij zich nog met woorden kon uitdrukken. Die tijd is voorbij en ik zal het met mijn 5 jaar opgeslagen informatie moeten doen. Haar welzijn hangt nu totaal af van wie haar mag begeleiden. Blog…               Verborgen ik, dat ben ik. Ik leef van emotie naar emotie. Mijn sprekende taal is nagenoeg verdwenen, maar soms komt er een mooie zin of een woord als ik me veilig voel, v

Kracht van muziek is Magisch

 kracht van Muziek is✨magisch ✨ Ik kom samen met een lieve collega een meneer verzorgen. Dhr. ligt op bed en het einde nadert. Deze lieve meneer ken ik al heel wat jaren. Samen hebben we muziek gemaakt en begeleide hij mij!!  Hij was pianist bij het musical koor waar ik zong en we hebben samen geregeld  geoefend voor een optreden. Een aantal jaren later trof ik dhr. bij de dag besteding, waar ik destijds werkte. Ik schrok van zijn dementie. De dementie was een heftige afasie ( niet meer kunnen zeggen wat je wil) en daarbij ook agnosie dingen niet meer herkennen of plaatsen)  Opnieuw leerde we elkaar kennen en het voelde snel weer vertrouwd. In December 2015  begon ik bij Wonen bij Sepember te werken  Het lot bracht ons wederom samen in december bij “wonen bij September” we keken elkaar aan en een mooie herkenning werd vervolgd door een mooie omhelzing. Het lukte me door  te zingen tijdens de adl dhr. goed te begeleiden. Een voor meneer herkenbaar en rustig jazzy nummer “Lullaby of Bird