Doorgaan naar hoofdcontent

Geduld is een schone zaak…


Even snel, zit er vaak niet in en vergt vooruitzien, 
observeren, inleven en creatief meebewegen.


Het is al bijna zes uur en het eten is zo goed als klaar. De tafels zijn nog niet gedekt en de bewoners zitten verdeeld aan de tafels in de woonkeuken.

De stagiaire Lieke (fictief) begint met het ontruimen van de tafels de collega die gekookt heeft geeft nogmaals aan dat het eten klaar is en we nu echt de tafels moeten gaan dekken. Ze vraagt is er al iemand die de bewoners van boven aan het halen is ? Ja merk ik op. 


Lieke begint een wat gehaast de tafels te ontruimen. Een mw. die aan het lezen is en wat tekenspullen om zich heen heeft liggen word gevraagd door Lieke, zal ik het even opruimen? En begint al de tekenspullen op te pakken maar ze laat Lieke weten Blijf eraf! Dit is van mij en ik ruim dit zelf op!  Maar we gaan zo eten zegt lieke wat beduusd , dus geef maar dan kan ik de tafel dekken voor het eten? Met twee handen beschermd zij haar spulletjes en zegt nogmaals nee afblijven. Het gezicht van Lieke staat niet blij dit schiet niet op denkt ze waarschijnlijk. Kom maar ik ruim het wel even voor u op probeert zij nog een keer met een liefdevolle stem. Maar haar gezicht zegt iets anders. Ga weg jij!


 Ik probeer al even oog contact te krijgen met Lieke. Maar in haar moeilijke situatie is even geen plaats voor iets anders. Ik loop even naar haar toe en vraag met een knipoog of zij de andere tafel zou willen dekken.

Ik maakt de tafel verder af en laat mw. met haar spulletjes even met rust en dek naast haar nog een plekje die ik later voor haar kan doorschuiven.

Als ik de glazen toevoeg vraag ik wat leest u? is het interessant? Ach nee ik blader maar wat. Ik vraag haar het begint al lekker te ruiken hier vindt u ook niet? Heeft u ook al trek? Ja het ruikt heerlijk. Ondertussen vraag ik heel rustig vind u het goed als ik uw spulletjes iets aan de kant schuif dan kan ik voor u de tafel dekken. Oh ja hoor gaat u gang zegt zij vriendelijk.

Zo schuif ik de spulletjes op en laat het even liggen.

Op het moment dat ik een andere dame aan tafel begeleid raakt ze in gesprek met haar buurvrouw. Ik vraag tussen door even, ik zal dit even op een veilige plek leggen waar u het na het eten weer kunt pakken en waar het even netjes is opgeruimd.(deze dame is erg ordelijk en netjes) Ze kijkt me aan en zegt ja fijn dan kan ik het zo weer gebruiken. Ik ruim de spullen op in de kast en we kunnen met een gemoedelijk hart onze maaltijd genieten. 


Lieke gaf later aan het fijn te vinden dat ik haar heb kunnen laten zien hoe zij het de volgende keer eventueel zou kunnen aanpakken. Ik vertelde haar  hoe je bij deze dame mee moet gaan in haar beleving. Afleiding en Meegaan in de wereld waarin deze mw. haar eigen regie wil bepalen. Als je dit respecteert loopt het soepeler en bereik je vaak meer. En “even snel”  werkt sneller als je meebeweegt en je eigen normen even niet laat meespelen en opzij kunt zetten.

Dan komt er ruimt om creatief te reageren.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Ach dat deed me weer aan vroeger denken.

Hieronder heb ik vanuit een bewoner geschreven. Een Amsterdammer met zijn mond niet op de verkeerde plek zoals ze dat vaak zeggen. Een man die wat op zichzelf is en af en toe seksuele uitingen heeft naar vrouwelijke collega’s. Die dit vaak lastig vinden om mee om te gaan. Maar als je oprecht aandacht schenkt en nieuwsgierig bent naar zijn leven en waar hij van houd komen er mooie verhalen. Dit moet wel gestimuleerd en dat lukt soms als je reminiscentie inzet, zoals ik na zijn verhaal beschrijf . Ik hou van.lekker eten en koffie met een  sigaretje  En op gezette tijden m'n borreltje dan geniet ik optimaal. Ik Houd alles van een afstandje in de gaten zeg niet zoveel,maar ik hoor alle verhalen aan. Ik vind alles niet zo interessant wat de dames aan hun  tafel allemaal te vertellen hebben, maar ik voel wel dat ik er bij hoor en dat is prettig. ik hou van muziek en plaatjes draaien.  Zo fijn als ze er één voor me opzetten. Ik had eerder zelf een platenspeler ik draaide graag mooie muzie

Meisje van 56…..

Meisje van 56 kijkend in een kastanjeboom met al zijn frisse net uitgerolde groene bladeren. De witte kaarsen mooi oplichtend in de zon . De blauwe lucht met witte watten wolkjes maken het beeld af. Het brengt me terug naar dat meisje. Dat meisje dat goed kon knikkeren en met haar hakken de mooiste potjes kon draaien in het zwarte zand onder de schaduw van de kastanje boom in het paadje naast ons huis. Dat ik mn nieuwe schoenen aan had was ik even vergeten en mn vrij lichte broek zag rond de billen zwart van het zitten achter knikker pot in het  zand. Daar herinnerde mijn moeder me wel aan als ik thuis kwam.  Vorige week keek ik tijdens het sporten weer in zo’n prachtige kruin. De kastanjeboom en  z’n witte kaarsen het voelt voor mij altijd vertrouwt als ik ze zie. Als ik ziek was keek ik liggend vanaf de bank door de donkere takken naar het groene licht van de bladeren. De kaarsen kregen allemaal kleine balletjes die beloofde mooie donker mahonie kleurige kastanjes te worden. Veel te