Doorgaan naar hoofdcontent

Durf dat belangrijke gesprek aan te gaan!

empathisch communiceren 

Ik heb  regelmatig empathische gesprekken met de naaste familieleden van iemand met dementie. Ik vind dat belangrijk. Het goed leren kennen van elkaar is voor mij van grote waarde om familieleden van ondersteuning te voorzien. De communicatie omtrent vele zaken die betrekking met hun dierbare verloopt prettig als je elkaar goed kent. Het verloop van dementie kan heel verschillend zijn en voor familieleden, het is vaak een grijs gebied. Het is waardevol om me hier  bewust van te zijn.  Als ik als begeleider/verzorger hier bewust op observeer kan ik adequaat reageren. 

Zij zien hun dierbare zichtbaar achteruit gaan. De onmacht en het steeds iemand moeten achterlaten maakt intens verdrietig. Als ik bijvoorbeeld een dochter met een wat treurig gezicht stilletjes dag hoor zeggen en de achterdeur uitloopt, loop ik er altijd even achter aan om te vragen hoe het gaat. 
Ik wacht even af wat er komt. Op dit soort momenten wil ik er echt even zijn voor dit familielid.  Een luisterend oor is zo belangrijk voor de innerlijke strijd die familie soms ervaart. Ik hoop dat ik dan op die momenten  een rots in de branding kan zijn voor de dierbaren van een bewoner. Zij worstelen soms met vragen of schaamte waar zij niet zo 123 over zullen beginnen. 

Een vraag stellen als hoe ervaart u de situatie rondom uw dierbare met dementie? Is heel belangrijk. Deze vraag stel ik regelmatig als de relatie vertrouwt is. Ik heb gemerkt door toch een gesprek aan te gaan en deze vraag te durven stelen dat er wel degelijk vragen zijn of problemen waar zij tegenaan lopen. 
Dat zij weleens verkeerd worden geïnterpreteerd of als overbezorgd worden gezien is vaak de onmacht die er aan ten grondslag ligt. Hier oog voor hebben maakt dat de communicatie een waardevolle vertrouwde wending kan geven. 
Een dochter vond het bijvoorbeeld heel naar dat haar moeder zulke gekke dingen zij. En had moeite met het bezoeken van haar moeder. Een soort schaamte en een sorry als moeder weer iets raars zei. Dit deed ze eerder nooit hoor! Zei de dochter met schaamrood o de kaken. 

Dit kwam vaker voor en door uit te leggen dat dit bij dementie decorumverlies heet. komt er een grote zucht. oh wat fijn dat ik dit nu weet, ik kan er nu beter mee omgaan. Het  is gedrag dat helaas veel voorkomt bij dementie. Niet leuk maar vooral heel goed uit te leggen. Het uitleggen naar familieleden vind ik dan ook echt een must voor elke zorgverlener. Ook het begeleiden van bezoekjes als dit stroef verloopt is een aanleiding om te ondersteunen en goed te begeleiden.
Zo kwam ik er in een evaluatie gesprek achter dat de dochter bijna altijd verdrietig in de auto naar huis zat. En dat ze altijd op zag tegen het afscheid met haar moeder. Zij hadden dan een mooie ochtend gehad., samen geluncht het was altijd heel gezellig maar eenmaal terug op moeders appartement kwam het moment van afscheid. Het afscheid dat altijd met ruzie eindigde. Met een eenvoudige tip hoe zij dit het beste kon aanpakken maakte het dat haar bezoekjes voortaan ook fijn eindigde. De dankbaarheid van de dochter hiervoor was zo groot. 

Een zoon vertelde eens nadat ik de belangrijke vraag had gesteld hoe het contact met zijn vader verliep, het is dan zo fijn om wat handvaten aan te reiken. Zijn vader bleef vaak aan de wandel en het was even moeilijk daar doorheen te breken. Hij gaf aan dan al snel de moed op te willen geven als het hem niet lukte. Je voelt je zo onhandig met al die mede bewoners en medewerkers. Daar heb ik veel moeite mee. Dit was overigens ook de rede dat ik de belangrijke vraag stelde hoe zijn contact en bezoekjes aan zijn vader verlopen. Op deze momenten ben ik zo blij dat gedaan te hebben. 
 
Zo kon ik de zoon hierin begeleiden zodat zijn vader even bij hem bleef zitten. En hoe je dat op dit specifieke moment het beste kunt organiseren met zijn vader. Het is dan zo mooi om te zien hoe hij dit bij zijn volgende bezoekjes aan zijn lieve vader steeds meer op een ontspannen en natuurlijke manier in kon zetten.
Omgaan als familie van iemand met dementie kan soms best lastig en griezelig zijn. Familieleden blijven hierdoor weg of komen maar mondjesmaat. Aan mij en mijn collega’s een belangrijke taak om hierin goed te observeren en ondersteuning bieden daar waar nodig is. Het bewust zijn en je soms in te leven in de situatie. Op deze manier ga je heel anders kijken naar naasten, die moeite hebben met de omgang met hun partner, vader, moeder, opa , oma, vriend of vriendin.
En door het empathische gesprek aan te gaan, kom je er vaak ook achter dat het een relevante reden kan hebben. Het te snel oordelen als een bewoner weinig bezoek krijgt. Want dat oordeel is echt te kort door de bocht! Het kan namelijk een teken zijn dat de dierbaren er erg veel moeite mee hebben. Als dit bespreekbaar wordt  gemaakt kan dit van grote waarde zijn en is dit een vette win-win voor alle partijen!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Wat als je wereld er één is, met Dementie om je heen.

‘Wie heeft mij hier gebracht?’ Vraagt een nieuwe bewoonster op een dwingende toon. ‘Ik blijf hier geen moment langer! Wat denken jullie wel niet, stelletje malloten!’ De hardheid van iemand met decorumverlies (soms bijkomend symptoom van dementie) wordt als ongeremd gedrag gezien en is best intensief voor medebewoners, familie en zorgmedewerkers. Ik hoor hier niet thuis Deze moeilijke momenten zijn soms hartverscheurend om aan te horen en hoe ik ook reageer; bij deze mevrouw helpt even helemaal niks. Ik laat het over mij heenkomen en probeer mee te gaan in haar verontwaardiging en boosheid en probeer haar naar een rustige plek te begeleiden. We komen onderweg een mevrouw tegen met een gevorderd stadium van dementie. Onze nieuwe bewoonster neemt geen blad voor de mond en roept: ‘kijk dan dit ziet er toch niet uit! Daar moet een dokter voor komen en een eind aan maken!’ Een medebewoonster die het hoort zegt tegen haar: ‘maar dat kunt u toch niet zeggen! En bovendien praat eens wat zachte

Pijn,

  Ik zie haar als ik binnen kom en mijn dienst begint.  Beteuterd en bijna verdrietig kijkt ze voor zich uit. Als ik goede middag zeg tegen iedereen raken onze ogen elkaar. Ik zwaai en lach mijn blije lach naar haar. Haar ogen lichten even op. Ik loop naar haar toe en zeg hai en noem haar naam. Ze zegt “dag lieverd”  Als ik haar vraag hoe gaat het met je? Kijkt ze me serieus aan en zegt “ik ga naar huis! Ik ga naar mijn moeder als die er nog is. Bah waarom ben ik toch hier? Ik ga vandaag echt naar huis. Dat moet toch kunnen? Ik sluit haar in mijn armen. De lieve schat…. Ik zeg haar dat ik het begrijp ze kijkt me aan, ga je met me mee? Dat lijkt me gezellig zeg ik.  Maar ik ben net binnen en heb wel zin in een warme chocolademelk, haar gezicht veranderd “oh das ook wel lekker, je had het vast koud buiten vraagt ze bezorgd. Wil jij ook? “Mag dat! Ja tuurlijk zeg ik, ga lekker zitten wil je er ook slagroom op. Haar ogen worden klein en lachen het uit “oh ja lekker!  Later kom ik met de tw

Meisje van 56…..

Meisje van 56 kijkend in een kastanjeboom met al zijn frisse net uitgerolde groene bladeren. De witte kaarsen mooi oplichtend in de zon . De blauwe lucht met witte watten wolkjes maken het beeld af. Het brengt me terug naar dat meisje. Dat meisje dat goed kon knikkeren en met haar hakken de mooiste potjes kon draaien in het zwarte zand onder de schaduw van de kastanje boom in het paadje naast ons huis. Dat ik mn nieuwe schoenen aan had was ik even vergeten en mn vrij lichte broek zag rond de billen zwart van het zitten achter knikker pot in het  zand. Daar herinnerde mijn moeder me wel aan als ik thuis kwam.  Vorige week keek ik tijdens het sporten weer in zo’n prachtige kruin. De kastanjeboom en  z’n witte kaarsen het voelt voor mij altijd vertrouwt als ik ze zie. Als ik ziek was keek ik liggend vanaf de bank door de donkere takken naar het groene licht van de bladeren. De kaarsen kregen allemaal kleine balletjes die beloofde mooie donker mahonie kleurige kastanjes te worden. Veel te

Het mooie en bijzondere is…

Het mooie en bijzondere is…. Mensen met dementie leven in het moment. Meegaan in dat moment, maakt de medemenselijke verbinding. Meegaan met emoties, meegaan in verwondering meegaan in de beleving van het nu. Het gevoel dat je gezien, gehoord en begrepen wordt maakt dat je vanuit vertrouwen samen kan genieten van de momenten van de dag….. Ook kun je zelf deze gezamenlijke  momenten organiseren. Maak gewone momenten bijzonder.  Er ontstaan zulke mooie momenten… Bijvoorbeeld in smaak beleving door samen iets lekkers te eten.  wegdromen in geliefde muziek. Wandelen door favoriete jaargetijde,door herfst bladeren stiefelen. Sneeuw onder je voeten horen kraken. Heerlijk zitten met je gezicht in het voorjaarszonnetje of een wijntje buiten op een zomeravond. Samen lachen om de koolmeesjes die bungelen aan het pinda netje. Sta even stil bij een mooie boom of bloem. Gieren om toon Hermans en Laurel en Hardy Geluk heeft niet veel nodig, even samen in dat moment van zijn hoe mooi  Juist de gewone

Ik vergeet de dagen waarin ik leef

Door mooie en noodzakelijke gesprekken met deze lieve vrouw getroffen door Alzheimer, heb ik haar leren kennen. Ik heb geprobeerd haar wensen over welzijn en wat voor haar belangrijk is om te zetten in woorden.  Zij die overgeleverd is aan de zorg omdat door dementie haar hersenen beschadigd zijn en  zij niet meer voor zichzelf kon zorgen… Aan mij kun je gelijk zien in welke bui ik ben, ook horen trouwens. Neem me serieus. en vraag alsjeblieft even hoe het gaat , maar niet waar iedereen bij is. daar heb ik moeite mee en zal mijn antwoord steevast zijn dat alles oké is.  Als ik vrolijk ben dan kun je daar niet om heen, ik praat wat luid en durf alles te zeggen wat ik denk. Het wordt me niet altijd in dank afgenomen.  Ik hou van gezelligheid en een fijn gesprek, vooral als ik soms even Mijn hart moet luchten met mijn rot ziekte. Alzheimer ja dat heb ik en af en toe even praten met iemand die ik kan vertrouwen helpt me. Het valt me soms zwaar.  Ik kijk graag tv en heb hem veel aanstaan, m