Doorgaan naar hoofdcontent

Geruststellende woorden die afleiden van de schaamte.



De algemene dagelijkse levens verrichtingen oftewel adl zoals we de ochtend zorg noemen, is een belangrijk moment van de dag. De belangrijkste naar mijn idee.
Een moment die wij als verzorgende/ begeleider mogen organiseren. dit kan vanuit een wederzijds vertrouwen, om letterlijk zo dichtbij iemand te mogen komen.

Het bewust zijn dat het voor een verzorgende de normaalste zaak van de wereld is maar dat dit zeker niet geld voor de ontvanger van de zorg is een belangrijk uitgang 's punt.
Daarbij is het heel  belangrijkste om de eigen regie  van de mensen met dementie te bewaken, hoe klein ook. Het snel en goed bedoelde willen overnemen beperken. 
Eigenwaarde blijft hierdoor in takt, het zorgt ervoor  dat mensen vol vertrouwen de dag tegemoet kunnen omdat het waardig verzorgen hen veel steun geeft.

Start de dag met een lach zeggen ze weleens
Ze hebben gelijk! Het is mijn doel……

Als ik binnenkom op een appartement begint het voelen en observeren. Hoe is de gemoedstoestand “goedemorgen” begin ik op een zachte toon. Heeft u lekker geslapen? Vraag ik met een vriendelijke lach op mijn gezicht, wat geen moeite kost want dit is wat ik zo graag doe.
Wat ik terug krijg aan reactie zegt veel en ik merk al snel welk gevoel en welke aanpak er bij past.
Is iemand blij me te zien of is hij of zij geschrokken dat ik ineens naast het bed sta.
Is iemand verward of juist helder.
Wat doe ik misschien niet goed dat meneer boos reageert? Steeds Kijkend naar mijn eigen handelingen leer ik wat ik bij deze bewoner anders zou kunnen doen zodat ik voortaan beter aan kan sluiten en beter meebeweeg zodat er blijvende vertrouwen ontstaat.
Me bewust zijn dat ik ongehaast in het moment, zijn of haar ritueel samen kan beleven.

Door een goede band op te bouwen en te observeren leer ik wat er nodig is om zijn of haar gemoed weer om te buigen als dit nodig is. Waar ik iemand mee kan afleiden. Een herinnering waarvan ik weet die iemand goed doet en die ontspanning kan brengen. Een lieveling’ s muziekje waarvan ik weet dat deze rust brengt en iemand daardoor in een andere stemming kan komen.

Bij een nieuwe bewoner is dat zoeken naar ingangen doormiddel van gesprekken. Dit heeft tijd nodig. 
Met de tijd leer ik de bewoner kennen hoe iemand zijn eigen rituelen in de ochtend het liefste beleefd. Door mij dienstbaar en tegelijkertijd uitnodigend en open op te stellen werkt voor mij heel goed.

Het verplaatsen in die bewoner helpt me steeds dichterbij te komen.
Af en toe  als ik de schoenen aan wil doen, terwijl deze mevrouw het nog best zelf kan en te horen krijg” dat kan ik zelf nog wel hoor! op deze momenten krijg ik weer een lesje in eigen regie.
Waar komt die overnemers drang toch vandaan? Ik weet dat ik het zelf niet zo uit haast doe maar goed bedoelde zorg wil geven. Dit zijn momenten dat ik naar mezelf kijk en denk nee, u heeft helemaal gelijk. Zolang u het zelf nog kunt heeft u mij niet nodig en  is het ook nog eens de beste gymnastiek die er bestaat!

Het inleven in een bewoonster die bozig is omdat ze te lang heeft moeten wachten in haar beleving is soms best lastig binnen komen. Maar wat als ik zelf moest wachten, omdat het me zelf niet meer lukt en je wacht voor je gevoel al heel lang ( tijdsbesef is vaak verdwenen). Dan te bedenken Iets wat ik mijn hele leven zelf heb gedaan nu op iemand moet wachten, hoe zou dat voelen?

Ik denk vaak, wat zou mijn eigen moeder vinden en reageren in die lastige situatie. 
Wat mijn oma vond weet ik nog heel goed. Zij vond het erg dat anderen haar moesten helpen verzorgen bij het wassen. 
Zo probeer ik me in te beelden wat het betekent om zo afhankelijk te zijn en dat je een vreemde zo dicht bij je naakte ik moet toelaten omdat het jezelf niet meer lukt. En ja wat als je zelf niet meer je achterste kunt vegen. 
Hoelang zou het bij mij duren eer ik me enigszins op mijn gemak zou voelen, dan moet ik denk echt wel een vertrouwensband opbouwen met mijn verzorgers en hopen  op liefdevolle begeleidende handelingen en geruststellende rustige woorden die me afleiden van mijn schaamte.

Daarbij heeft Iedereen een eigen ritueel in de ochtend. Daarom blijft het belangrijk steeds goed te onderzoeken  wat deze voor de bewoner van waarde is.
Schaamte komt veel voor in het begin.
Het duurt even om vertrouwd te raken met de situatie , eer iemand zich over durft te geven. Als dat vertrouwen er dan is, dan pas kan iemand zich vrijer voelen en mag ik steeds dichterbij komen. En ik besef mij elke dag weer hoe bijzonder en mooi ik het vind om zo dicht bij iemand te mogen komen en de dag proberen te laten beginnen met rust en vertragende zorg en een lach. 


Reacties

Populaire posts van deze blog

Wat als je wereld er één is, met Dementie om je heen.

‘Wie heeft mij hier gebracht?’ Vraagt een nieuwe bewoonster op een dwingende toon. ‘Ik blijf hier geen moment langer! Wat denken jullie wel niet, stelletje malloten!’ De hardheid van iemand met decorumverlies (soms bijkomend symptoom van dementie) wordt als ongeremd gedrag gezien en is best intensief voor medebewoners, familie en zorgmedewerkers. Ik hoor hier niet thuis Deze moeilijke momenten zijn soms hartverscheurend om aan te horen en hoe ik ook reageer; bij deze mevrouw helpt even helemaal niks. Ik laat het over mij heenkomen en probeer mee te gaan in haar verontwaardiging en boosheid en probeer haar naar een rustige plek te begeleiden. We komen onderweg een mevrouw tegen met een gevorderd stadium van dementie. Onze nieuwe bewoonster neemt geen blad voor de mond en roept: ‘kijk dan dit ziet er toch niet uit! Daar moet een dokter voor komen en een eind aan maken!’ Een medebewoonster die het hoort zegt tegen haar: ‘maar dat kunt u toch niet zeggen! En bovendien praat eens wat zachte

Meisje van 56…..

Meisje van 56 kijkend in een kastanjeboom met al zijn frisse net uitgerolde groene bladeren. De witte kaarsen mooi oplichtend in de zon . De blauwe lucht met witte watten wolkjes maken het beeld af. Het brengt me terug naar dat meisje. Dat meisje dat goed kon knikkeren en met haar hakken de mooiste potjes kon draaien in het zwarte zand onder de schaduw van de kastanje boom in het paadje naast ons huis. Dat ik mn nieuwe schoenen aan had was ik even vergeten en mn vrij lichte broek zag rond de billen zwart van het zitten achter knikker pot in het  zand. Daar herinnerde mijn moeder me wel aan als ik thuis kwam.  Vorige week keek ik tijdens het sporten weer in zo’n prachtige kruin. De kastanjeboom en  z’n witte kaarsen het voelt voor mij altijd vertrouwt als ik ze zie. Als ik ziek was keek ik liggend vanaf de bank door de donkere takken naar het groene licht van de bladeren. De kaarsen kregen allemaal kleine balletjes die beloofde mooie donker mahonie kleurige kastanjes te worden. Veel te

Pijn,

  Ik zie haar als ik binnen kom en mijn dienst begint.  Beteuterd en bijna verdrietig kijkt ze voor zich uit. Als ik goede middag zeg tegen iedereen raken onze ogen elkaar. Ik zwaai en lach mijn blije lach naar haar. Haar ogen lichten even op. Ik loop naar haar toe en zeg hai en noem haar naam. Ze zegt “dag lieverd”  Als ik haar vraag hoe gaat het met je? Kijkt ze me serieus aan en zegt “ik ga naar huis! Ik ga naar mijn moeder als die er nog is. Bah waarom ben ik toch hier? Ik ga vandaag echt naar huis. Dat moet toch kunnen? Ik sluit haar in mijn armen. De lieve schat…. Ik zeg haar dat ik het begrijp ze kijkt me aan, ga je met me mee? Dat lijkt me gezellig zeg ik.  Maar ik ben net binnen en heb wel zin in een warme chocolademelk, haar gezicht veranderd “oh das ook wel lekker, je had het vast koud buiten vraagt ze bezorgd. Wil jij ook? “Mag dat! Ja tuurlijk zeg ik, ga lekker zitten wil je er ook slagroom op. Haar ogen worden klein en lachen het uit “oh ja lekker!  Later kom ik met de tw

Het mooie en bijzondere is…

Het mooie en bijzondere is…. Mensen met dementie leven in het moment. Meegaan in dat moment, maakt de medemenselijke verbinding. Meegaan met emoties, meegaan in verwondering meegaan in de beleving van het nu. Het gevoel dat je gezien, gehoord en begrepen wordt maakt dat je vanuit vertrouwen samen kan genieten van de momenten van de dag….. Ook kun je zelf deze gezamenlijke  momenten organiseren. Maak gewone momenten bijzonder.  Er ontstaan zulke mooie momenten… Bijvoorbeeld in smaak beleving door samen iets lekkers te eten.  wegdromen in geliefde muziek. Wandelen door favoriete jaargetijde,door herfst bladeren stiefelen. Sneeuw onder je voeten horen kraken. Heerlijk zitten met je gezicht in het voorjaarszonnetje of een wijntje buiten op een zomeravond. Samen lachen om de koolmeesjes die bungelen aan het pinda netje. Sta even stil bij een mooie boom of bloem. Gieren om toon Hermans en Laurel en Hardy Geluk heeft niet veel nodig, even samen in dat moment van zijn hoe mooi  Juist de gewone

Ik vergeet de dagen waarin ik leef

Door mooie en noodzakelijke gesprekken met deze lieve vrouw getroffen door Alzheimer, heb ik haar leren kennen. Ik heb geprobeerd haar wensen over welzijn en wat voor haar belangrijk is om te zetten in woorden.  Zij die overgeleverd is aan de zorg omdat door dementie haar hersenen beschadigd zijn en  zij niet meer voor zichzelf kon zorgen… Aan mij kun je gelijk zien in welke bui ik ben, ook horen trouwens. Neem me serieus. en vraag alsjeblieft even hoe het gaat , maar niet waar iedereen bij is. daar heb ik moeite mee en zal mijn antwoord steevast zijn dat alles oké is.  Als ik vrolijk ben dan kun je daar niet om heen, ik praat wat luid en durf alles te zeggen wat ik denk. Het wordt me niet altijd in dank afgenomen.  Ik hou van gezelligheid en een fijn gesprek, vooral als ik soms even Mijn hart moet luchten met mijn rot ziekte. Alzheimer ja dat heb ik en af en toe even praten met iemand die ik kan vertrouwen helpt me. Het valt me soms zwaar.  Ik kijk graag tv en heb hem veel aanstaan, m